Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr


 Arş. Gör. Eliz Mutlu “Tüketim Olgusu ve Mekan Tasarımına Etkilerini” Değerlendirdi

İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF) İç Mimarlık Bölümü Arş. Gör. Eliz Mutlu, Tüketim Olgusunun Mekan Tasarımına Etkilerini değerlendirdi.
İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF) İç Mimarlık Bölümü Arş. Gör. Eliz Mutlu Tüketim Olgusunun Mekan Tasarımına Etkileri ile ilgili şu ifadelerde bulundu:

“Günümüzde, bireysel kimliklerimizin tüketim olgusuyla bütünleşmiş olması sonucunda kişinin mekan ile olan etkileşimi de bu doğrultuda değişmiştir. Bu değişim mekânın biçimlenişini de yoğun olarak etkilemiştir. Mekânlar artık estetik ve işlevsel ihtiyaçları karşılamanın yanı sıra kullanıcıya farklı bir deneyim sunarak dikkat çekmek ve tekrar tekrar tüketilebilmek için uygun alanı sağlamalıdır. Tüketim toplumunun ortaya çıkışının en önemli sebebi olarak teknolojinin gelişimi ile küreselleşmenin yaşamlarımızdaki yoğun etkisi gösterilebilmektedir. Öncelikle küreselleşme ve tüketim kavramlarının temel anlamları ele alındığında; küreselleşme, yerkürenin farklı bölgelerinde yaşayan insan, toplum ve devletlerarasındaki iletişim ve etkileşim derecesinin “karşılıklı bağımlılık” kavramı çerçevesinde giderek artması olarak tanımlanabilmektedir. Tüketim ise yaşadığımız bu küresel dünya şartlarında, tüketicilerin ihtiyaç ve memnuniyetini sağlamak için mal ve hizmetlerin kullanılması olarak tanımlanabilmektedir. Sarıbay’a göre tüketimin sosyo-kültürel alanının ve ilişkilerin yerleşik hale gelmesi; bu doğrultuda fikirlerin, imgelerin, anlamların da bir mal gibi tüketilmesi; nihayet insanların kim olduğunun, tüketim kalıplarına ilişkin sembollere bakılarak belirlenmesidir.

Yaşam alanları olan kentler, küreselleşmenin etkilerini yansıtmaktadır. Kentin fiziksel mekânında yaşanan ekonomik, toplumsal ve siyasal yapıda yaşanan değişimler, kentteki yaşam tarzları, tüketim alışkanlıklarına etki etmektedir. Değişen tüketim anlayışı ile barınma, dinlenme-eğlenme ve çalışma mekânlarının giderek değiştiği görülmektedir. Kentsel mekânların farklı bölgelerinin giderek birbirlerine benzemesi, küreselleşmenin mekana yansımalarının göstergelerinden biri olarak tanımlanabilir. Tüketim mekânlarında yönlendirilmiş tüketim davranışları gerçekleşmektedir, bu mekânlara örnek olarak alışveriş merkezi gösterilebilmektedir.

 Günümüzde mekânların aynılaşması ile birlikte kullanıcının dikkatini çekebilmek amacıyla mekân tasarımlarına da etki eden deneyimsel pazarlama yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır. Deneyimsel pazarlama stratejisi, mekân tasarımlarında da deneyim faktörünün ön plana çıkmasını ve mekânın sadece biçimsel olarak tasarlanmasının yanı sıra mekânda kullanıcıya sunulabilecek farklı deneyim unsurlarının da göz önünde bulundurulmasına kaynaklık edebilmektedir. Deneyim odaklı tasarımlarda önemli olan kullanıcıya hitap edebilmek ve mekânı beş duyusu ile algılayabilmesini sağlamaktır. Bu bakış açısı ile kentsel tüketim mekânları olan alışveriş mekânları daha insancıl ve interaktif mekânlara dönüşmektedir.

Küreselleşmenin etkisi ile tüketimin bir yaşam gayesi haline geldiği günümüz toplumunun ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile dönüşen ve özelleşen mekânlar, sosyal iletişimin sağlandığı ve dikkat çekiciliğin ve deneyim faktörlerinin ön planda olduğu biçimde dönüşüme uğramaktadır.”



Kaynakça:
1-Çetin, E. (2011) “Kentsel Yaşamda Tüketim Mekânları” Sosyoloji Dergisi (23-24), 59-68.
2-Pekpostalcı, A.(2015) “Alışveriş mekânları tasarımında deneyimsel pazarlama metodu ve örnekler üzerinde analizi” Mimar Sinan Güzel 3-Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Ana Bilim Dalı.
https://www.mfa.gov.tr/data/Kutuphane/yayinlar/EkonomikSorunlarDergisi/sayi32/firatbayar.pdf


Haberler

Tüm Haberler