Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr


 Arş. Gör. Büşra Kılıç’tan Bildiri Sunumu!

İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ), Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF), İletişim ve Tasarımı Bölümü Araştırma Görevlisi Büşra Kılıç, “Deepfake Teknolojisinin Hipergerçeklik Üzerinden İşleyişi” başlıklı bildirisini, 11. Uluslararası Yeni Dünyada İletişim Kongresi’nde sundu.
Bildiride Arş. Gör. Büşra Kılıç, deepfake teknolojisinin hipergerçeklik alanında nasıl işlediğine dair analizler sunmuş ve yapay zekâ destekli bu teknolojinin iletişim ve tasarım alanlarındaki potansiyel etkilerine vurgu yapmıştır.

Sunum, deepfake teknolojisinin medya, iletişim ve sanat gibi alanlarda nasıl kullanıldığını anlatarak, teknolojinin toplumsal etkileri üzerine düşündürücü bir çerçeve sunmaktadır. Araştırma Görevlisi Büşra Kılıç, deepfake'in güncel iletişim dünyasındaki rolünü anlamak ve değerlendirmek isteyenleri bilgilendirmeyi amaçlamıştır.

Bildiri özetinden:

Bu çalışmada Fransız düşünür Jean Baudrillard’ın simülasyon kavramı, bir yapay zeka teknolojisi olan deepfake ile ilişkilendirilmiştir. Jean Baudrillard, modern toplumu ve gerçeklik algısını simülasyon kuramıyla açıklamıştır. Baudrillard'a göre, modern toplumda gerçeklik, artık özünden kopmuş ve yapay bir gerçeklik olan simülasyon tarafından üretilmektedir. Bu simülasyon, gerçeklikten ayırt edilemeyecek kadar gerçekçidir ve gerçekliği kendisiyle yer değiştirmiştir. Baudrillard yanılsama ve gerçeklikle, gerçeklik ile yalanın artık birbirinden ayırt edilmez bir hale geldiğini düşünmektedir; bu nedenle yeni dönemi ve toplumu “Simülasyonlar ve Simülakrlar” yoluyla anlatmayı seçmiştir. Baudrillard simülasyonla ilgili; Rönesans'ın klasik çağında baskın olan sahteciliği, endüstriyel çağda üretim ve kod tarafından yönetilen mevcut çağın simülasyonu şeklinde kronolojik olarak üç türde tanımlamaktadır. Baudrillard'a göre kod, gerçekliği inşa eden ve yeniden üreten bir sistemdir. Deepfake teknolojisi, kodun gücünü kullanarak, gerçek olmayan bir görüntü veya videoyu oldukça gerçekçi hale getirmektedir ve gerçek bir görüntü veya videodan ayırt etmek zor olmaktadır. Bu, Baudrillard'ın "hipergerçeklik" olarak tanımladığı bir durumla yakından ilişkilidir. Deepfake temelinde, yapay zekâ ve makine öğrenimi teknolojileri kullanılarak gerçek insan görüntülerinin sahteleştirilmesi veya değiştirilmesi işlemidir. Deepfake ile sahte videolar, sesler veya fotoğraflar üretebilir. Bu sahte içerikler gerçekliği etkileme potansiyeline sahiptir. Medya, sinema, reklam, sanat ve eğlence alanlarında kullanılan deepfake bu aracılarla kalabalık bir kitle üzerinde gerçekliği etkileme potansiyeline sahiptir.  Baudrillard'ın kod kavramı, deepfake teknolojisinin yarattığı riskleri de anlamamıza yardımcı olmaktadır. Baudrillard'a göre, kod, gerçekliği kontrol etmek ve manipüle etmek için kullanılabilir. Deepfake teknolojisi de günümüzde bu amaçlarla kullanılabilmektedir ve tartışmalı bir noktadır.

Arş. Gör. Büşra Kılıç’ı tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.


Haberler

Tüm Haberler