İstanbul Gelişim Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık Bölümü 3.Sınıf öğrencilerinden Nesrin Nazlı Çakmak ile öğrenim süreci ve Dr. Öğr. Üyesi Naz Katırcıoğlu ile birlikte yürüttüğü ve TÜBİTAK tarafından kabul alan projesi hakkında keyifli bir röportaj gerçekleştirdik.
Öncelikle 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı’na kabul edilen çalışmanız için hepinizi tebrik ediyoruz. Bizlere kısaca kendinizden bahsedebilir misiniz?
Teşekkür ederim. Ben Nesrin Nazlı Çakmak, İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde Mimarlık ve İç Mimarlık alanlarında çift anadal programında 3. sınıf öğrencisiyim. Tasarım yaklaşımımda, mimarinin sadece bir mekân üretme pratiği değil, aynı zamanda çevresel etkileri, kullanıcı deneyimini ve yapının geçmişiyle ilişkisini gözeten çok katmanlı bir süreç olduğuna inanıyorum. Okul hayatımda sosyal yaşam ve akademik süreci dengeli bir şekilde yürütmeye özen gösteriyorum. Uyumlu bir çalışma disiplinine sahip olduğumu düşünüyorum ve ekip çalışmalarında iletişim, sorumluluk ve paylaşım kültürünü ön planda tutuyorum. Danışman hocam Dr. Naz Katırcıoğlu ile birlikte ‘Yeniden İşlevlendirilen Binalarda Akıllı Aktif Cam Uygulamalarında AHP Yönetimi Kullanılarak Uygun Camın Belirlenmesi ve Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında İncelenmesi’ başlıklı projemizle 2024 yılı çağrısı kapsamında TÜBİTAK 2209-A Programı’na başvuruda bulunduk ve projemiz 2025 yılında kabul aldı.
Kabul alan projenizin sizin gözünüzden önemi nedir? Kısaca açıklayabilir misiniz?
Bu proje benim için önemli çünkü malzeme seçiminde kişisel tercihlerden ziyade bilimsel ve ölçülebilir bir yöntem kullanmayı amaçlıyor. Yeniden işlevlendirilen yapılarda hem yapının kimliğini korumak hem de çağdaş ihtiyaçlara uyarlamak için doğru cephe camının seçimi kritik bir konudur. Bu nedenle akıllı aktif camların değerlendirilmesinde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemini kullandık. AHP; enerji verimliliği, termal ve görsel konfor, maliyet ve çevresel sürdürülebilirlik gibi kriterleri objektif olarak karşılaştırmamızı sağlıyor. Sonuç olarak çalışmamız, hangi cam türünün hangi koşullarda daha uygun olduğunu sayısal olarak ortaya koyuyor ve tasarım sürecinde kullanılabilir bir karar modeli sunuyor.
Projenin şu an hangi aşamasındasınız ve grup olarak çalışmak, bu aşamada size nasıl bir katkı sağlıyor?
Şu anda projenin 4. aşamasındayız, yani AHP analizi ve verilerin değerlendirilmesi kısmında çalışıyoruz. Uzmanlardan elde ettiğimiz anket verilerini kriter ağırlıklarıyla birlikte sistematik olarak analiz ediyoruz. Bu aşama, çalışmanın en kritik bölümlerinden biri çünkü cam türleri arasındaki farkları sayılarla ve karşılaştırmalı olarak ortaya koyduğumuz bölüm burası. Danışman hocamla birlikte yürüttüğümüz bu süreç, özellikle karar mekanizmasını çok daha sağlıklı şekillendirmemi sağlıyor. Ekip çalışması, burada farklı bakış açılarının değerlendirilmesine, yöntemin tutarlılığının kontrol edilmesine ve verilerin daha doğru yorumlanmasına büyük katkı sağlıyor. Kısacası, bu aşama hem analitik düşünme becerimi güçlendiriyor hem de birlikte üretme kültürünü destekleyen bir süreç oluyor.
Bu projenin size kişisel olarak neler kattığını düşünüyorsunuz? Kariyerinizde nasıl bir etki yaratacağını düşünüyorsunuz?
Bu proje, beni özellikle karar verme yöntemleri, veri analizi ve sürdürülebilir malzeme seçimi konularında geliştirdi. Akademik literatür taraması, uzman görüşleri ve AHP yöntemiyle verilerin modellenmesi süreçlerinde, teorik bilgiyi sahaya aktarabilme deneyimi edindim. Yani yalnızca bilgi toplamak değil, o bilgiyi yorumlayıp sonuç üretebilme becerisi kazandım. Bu süreç, mimarlıkta karar verme mekanizmalarının çok katmanlı olduğunu daha iyi anlamamı sağladı. Kariyer anlamında ise, bu proje benim için önemli bir dönüm noktası oldu. Sürdürülebilir mimari yaklaşımını uygulamalı olarak kavramamı, bina kabuğu ve enerji performansı arasındaki ilişkiyi veriyle okuyabilmemi ve yeniden işlevlendirme projelerine bütüncül bir bakış geliştirmemi sağladı. Bu konular zaten ileride uzmanlaşmak istediğim alanlar olduğu için, proje hem akademik kimliğimi hem de mesleki yönelimimi daha net ve kararlı hale getirdi.