14 Eylül 2022 Çarşamba
Gastronomi Dünyasının Oscar’ı “Michelin Rehberi” İstanbul’a Geliyor!
Dünyada gastronomi sektöründeki en prestijli restoran değerlendirme sistemlerinin başında gelen Michelin Rehberi’nin yeni destinasyonu İstanbul oldu. Dubai ve Estonya'nın ardından Michelin Rehberinin 38. destinasyonu olan İstanbul’da müfettişler tarafından seçilecek restoranlar çok yakında açıklanacak.
Her sene otuz yedi farklı ülkede yayımlanmakta olan uluslararası nitelikteki Michelin Rehberi, restoranları sundukları hizmet kalitesi, lezzet, atmosfer gibi farklı açılardan değerlendirmekte ve bunun karşılığı olarak restoranlara yıldız vermektedir. Bir ülkede Michelin yıldızlı bir restoran olabilmesi için Michelin rehberinin o ülkede yayımlanıyor olması gerekmektedir. Yakın bir tarihe kadar ilgili rehberin yayınlanmadığı ülkelerden biri olduğundan Türkiye’de henüz Michelin yıldızlı restoran bulunmadığı bilinmektedir. İstanbul’un rehbere katılmasıyla seçilen restoranlar 11 Ekim’de açıklanacak ve Türkiye’de de artık yıldızlı restoranlar yer alacak.
21 Nisan 2022 tarihinde Taksim’de bulunan Atatürk Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen törende İstanbul’un, Michelin Rehberi müfettişleri tarafından gastronomi alanında öne çıkarılan 38. Destinasyon olduğu açıklanmıştı. Gerçekleştirilen törene Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile Michelin Rehberi Uluslararası Direktörü Gwendal Poullennec ve çeşitli konuklar katılım göstermişti.
“MICHELIN LASTİKLERİ’NDEN MICHELIN YILDIZI’NA”
1900’lü yıllarda Fransa’daki araç azlığından dolayı lastik satışları azdı. Bir lastik imalat şirketi olan Michelin'in sahipleri, araç ve lastik satışlarını artırmak için Michelin Rehberi’ni hazırlamıştı. Başta sadece Fransa’da dağıtılan bu rehberde, sürücüler için yararlı olabilecek haritalar, onarım talimatları, lastik değişimi, araba tamircileri ve benzin istasyonları gibi birçok bilgi yer alıyordu. Rehberin Avrupa’ya yayılmasıyla beraber araç sürücülerinin faydalanabilmesi için rehbere dereceli otel ve restoran bilgileri eklenmişti. Bu durum da rehberin uluslararası tanınırlığını artırmıştı. Avrupa’ya yayılan rehber, sonraları turistlerin konaklayabilecekleri otel ve restoranları kolayca bulabilmeleri için tasarlanmaya başladı.
“GASTRONOMİ DÜNYASININ OSCAR’I”
Günümüzde Michelin yıldızlı restoranlar dünyanın en iyi restoranları olarak gösterilmektedir. Rehberde yer alacak restoranlar kimliği açıklanmayan denetçiler tarafından seçilmektedir. Denetimlerde, malzeme kalitesi, hazırlık ve pişirme becerileri, yaratıcılık, ödenen paranın değeri ve restoranın kalite standartlarında istikrar olmak üzere beş ana kategori göz önüne alınmaktadır. Denetimler sonucunda başarılı restoranlar bir, iki veya üç yıldız alabilmektedir. Bir yıldız, restoranın alanında çok iyi bir restoran; iki yıldız, restoranın insanların rotasını değiştirmeye yetecek kadar mükemmel; üç yıldız ise restoranın özel bir yolculuğa değecek nitelikte olduğunu betimlemektedir. Tek yıldızlı restoranlar her bir veya iki yılda bir düzenli denetimlere tabi tutulmaktadır. Bir restoran ne kadar çok yıldıza sahipse denetimlerin o kadar sık yapıldığı bilinmektedir.
Yararlanılan Kaynak: Tüzünkan, D., Uca, S., Albayrak, A. ve Toanoglou, M. (2018). Social Media Marketing In Restaurants: An Evaluation Of Michelin-Starred Restaurants. International Gastronomy Tourism Studies Congress. 20-22 September 2018.