İstanbul Gelişim Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İletişim ve Tasarımı Bölümü Araştırma Görevlisi Büşra Kamacıoğlu’nun yazar olarak katkı sunduğu “Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Sanat ve Tasarım Eğitimi ve Geleceği” başlıklı makalesi ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi’nin ikinci sayısında yayınlanmıştır. Makaledeki diğer yazarlar ise İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Zerrin Funda Ürük, İstanbul Gelişim Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Arş. Gör. Gökçe Uzgören, Karadeniz Teknik Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü Öğr. Gör. Belgin İpek ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü Arş. Gör. Sema Çağlar’dır.
Makale Özetinden:
“Toplumsal, kültürel, siyasi, ekonomik ve teknolojik gelişmelerden etkilenerek değişen ve gelişen sanat olgusu, okul öncesinden yükseköğretime uzanan sanat eğitiminin de var olan sınırlarını aşmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’deki sanat ve tasarım eğitiminin gelişim sürecinin analizi doğrultusunda konuyla ilgili güncel sorunların belirlenmesi ve söz konusu sorunlara çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmaktadır.
Sanatın oluşmasına etki eden önemli unsurlar; dönemin koşulları, hiyerarşik yapısı, toplumsal sorunlar, devrimler, reformlar, din, savaşlar, yaşanan coğrafya, iklim koşulları, yaşam biçimleri ve toplumsal yapıdır. Dünya’da ve Türkiye’de sanat ve tasarım eğitiminin ortaya çıkış dinamikleri, sanatın değişken evreleri çerçevesinde ve 1973’te YÖK’ün kurulmasıyla geçirdiği değişim açısından irdelenmektedir. Bu çalışma, sanat ve tasarım eğitiminin değişim dinamiklerinin anlaşılması ve günümüz koşullarına uygun olarak nitelik artırmada yol gösterici olması açısından önemlidir. Diğer disiplinlerde olduğu gibi, sanat ve tasarım eğitimine de birtakım standartlar getirilmesi konusunda sunduğu önerilerle var olan boşluğu dolduracağı düşünülmektedir.
Araştırma, yükseköğretimde sanat ve tasarım eğitimi veren üniversitelerin geçirdiği değişim süreçleri ve Türkiye’deki mevcut durumu ile sınırlandırılmıştır. Doğru tespitler ve önermeler yapabilmek, sanata dair farklı bakış açılarını ve güncel sanat ve tasarım eğitimi işleyişini objektif bir şekilde ortaya koyabilmekten geçmektedir. Bu doğrultuda, alanında uzman akademisyenler ve reel sektör temsilcilerinden oluşan 14 kişilik bir çalışma grubunun görüşleri alınarak sorunlar tespit edilmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Türkiye’de yükseköğretimdeki sanat ve tasarım eğitiminin gelişim sürecindeki temel gereksinim, beklentiler ve sorunlar; (1) öğretim elemanı yetiştirilmesindeki sorunlar (niteliksel sorunlar, niceliksel sorunlar), (2) sanat ve tasarım eğitimi için sağlanan olanakların yetersizliği (mekân yetersizliği, donanım yetersizliği), (3) yasal ve yönetsel sorunlar, (4) müfredatla ilgili sorunlar ve (5) sınav sistemi ile ilgili sorunlar olarak belirlenmiştir.
Uzman görüşleri dikkate alınarak tespit edilen sorunlara, literatür araştırmaları katkısıyla çözüm önerileri getirilerek sanat ve tasarım eğitiminin geleceğine ışık tutulmaya çalışılmıştır.”
Makale künyesi:
Ürük,Z. F. , İpek, B., Kamacıoğlu, B., Uzgören, G. & Çağlar, S. (2021). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Sanat ve Tasarım Eğitimi ve Geleceği. ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (2), 215-248.