Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr

Grafik Tasarımı








 Dr. Öğr. Üyesi Erdem Çağla’nın Yeni Makalesi Yayınlandı!


İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF) Grafik Tasarımı Bölümünden Dr. Öğr. Üyesi Erdem Çağla’nın yeni makalesi Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi’nde yayınlandı.


 İstanbul Gelişim Üniversitesi, Grafik Tasarımı Bölümü akademik kadrosundan Dr. Öğr. Üyesi Erdem Çağla’nın Marka İletişimi Bağlamında İstanbul Metro Logosu Kullanımına Yönelik Bir İnceleme başlıklı makalesi uluslararası yayın yapan Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi’nde yayınlandı. Makalede İstanbul Metro hizmeti için 1992 ve 2016 yıllarında tasarlanmış iki farklı logonun aynı anda kullanılmakta olmasının görsel iletişim açısından etkilerini incelendi. 


Çağla araştırma konusunu şu şekilde özetliyor:


“20 milyona yakın nüfusuyla bir dünya metropolü olan İstanbul’da kullanılmakta olan Metro hizmetinin logosu 1992 yılında Faruk Çağla tarafından tasarlanmıştır ve halen kullanılmaya devam etmektedir. 2016 yılında metroyu işleten şirketin unvan değişikliği yapması sebebiyle yeni bir logo yaptırılmıştır. Söz konusu değişiklikle beraber 20 yılı aşkın süredir kullanılan dairesel M logosunun yanında yeni bir logo kullanılmaya başlanmıştır. Böylece İstanbul Metro’sunun aynı anda kullanılan iki farklı logosu olduğu izlenimi kullanıcıda uyanmaktadır. Son 5 yıldır yapılan bu ikili kullanımın görsel iletişim açısından karışıklığa sebep olup olmadığı incelenmiş ve konuya bir çözüm önerisi getirilmiştir.


Kurumların ve firmaların kendi kişiliklerini yansıtacak, kuruluş felsefesini ve verdiği hizmetler hakkında hedef kitleye bilgi aktaracak en etkili görsel iletişim aracı logodur. Yıllar geçtikçe, teknolojik değişimler yaşandıkça ve yeni tasarım trendleri ortaya çıktıkça firmalar kurumsal kimliklerinde ve logolarında değişikliğe gitmektedirler. Makale konumuz olan logo değişikliği bir firmanın tarihsel süreci içinde belirli periyotlarda eski logosunu kullanmayı bırakıp yerine yeni bir logo kullanması şeklinde tezahür eden bir fiil olarak algılanmamalıdır. Bu çalışmamızda 1992 yılında tasarlanmış, 2000 yılında metronun hizmete girmesiyle kullanılmaya başlanmış İstanbul’un simgesi haline gelen İstanbul Metro logosu ile 2016 yılında metronun işletmecisi İstanbul Ulaşım A.ş.’nin unvan değişimi nedeniyle yaptırdığı Metro İstanbul logosunun birlikte kullanımının marka iletişim açısından sakıncalı olup olmadığı incelenmiştir.”


Makalenin devamı için tıklayınız.


İstanbul Gelişim Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi olarak değerli öğretim üyemiz Dr. Öğr. Üyesi Erdem Çağla’yı tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.