Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Önerileriniz için   İGÜMER
 Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr

Radyo Televizyon ve Sinema








 Dr. Öğr. Üyesi Emre Doğan’dan yeni yayın!


İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ), Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF), Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Emre Doğan’ın yeni makalesi Scopus ve Emerging Sources Citation Index (ESCI) dizinlerinde taranan Folklor/Edebiyat Dergisi’nin yeni sayısında yayımlandı.


Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Emre Doğan’ın yeni makalesi, “Kerem and Aslı as An Eastern Narrative and Melodramatic Turkish Cinema” başlıklı makalesi, Scopus ve Emerging Sources Citation Index (ESCI) dizinlerinde taranan Folklor/Edebiyat Dergisi’nin yeni sayısında yayımlandı.
 
Dr. Öğr. Üyesi Emre Doğan, Doğu anlatı geleneği ile melodram türünün Türk sinemasındaki izdüşümünü incelediği çalışmasında, Doğu kültür dairesi ve zihniyet dünyasının bu anlatı geleneğini nasıl şekillendirdiğini ortaya koymuştur. Doğan, Doğu anlatı geleneğinin sözlü, açık biçimli, interaktif ve yüzeysel karşıtlıklarla dolu olduğunu, bu tür eserlerin teknik olarak kusurlu fakat içerik olarak yaratıcı kabul edildiğini belirtmiştir. Bu özelliklerin, Türk sinemasında da özellikle melodram türünde kendini gösterdiğini vurgulamıştır.
 
Çalışmada Doğan, melodram türünün, Türk sinemasında en çok icra edilen türlerden biri olduğunu, ahlaki mesajlar verdiğini, çeşitli kalıpları tekrar ettiğini, duygulara hitap ettiğini ve rasyonel neden-sonuç ilişkilerinin zayıf olduğu bir öyküleme yapısına sahip olduğunu ifade etmiştir. Yazar, bu türün, tesadüf ve sürpriz unsurlarına yer vererek izleyiciyi etkilemeye çalıştığını da eklemiştir.
 
Çalışmanın merkezinde, Doğu anlatı geleneği ve melodram türünün ilişkisini çözümleyen yazar, özellikle Kerem ile Aslı hikâyesine ve bu hikâyeden uyarlanan 1971 yapımlı Kerem ile Aslı filmi üzerinden bir analiz yapmıştır. Elde edilen sonuç, Doğu anlatı geleneğinin biçimsel ve içeriksel unsurlarının, melodram türüyle ve Türk sinemasındaki kullanımıyla ortaklıklar taşıdığıdır. Yazar, bu benzerliğin, her iki geleneğin de aynı kültürel ve zihinsel kaynaktan beslendiğini düşündüğünü belirtmiştir.
 
Sonuç olarak, bu benzerliklerin yaratıcı ve kültürel çeşitlilik açısından fırsatlar sunduğunu ifade eden yazar, çalışmada, desktriptif yöntem ve tür filmi eleştirisi yaklaşımını kullanmıştır.
 
Dr. Öğr. Üyesi Emre Doğan’ı tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.