Güzel Sanatlar Fakültesi - gsf@gelisim.edu.tr

İç Mimarlık








 Dr. Öğr. Üyesi Parvin HEIDARİ İç Mimarlık Eğitimi ve Proje Dersleri ile İlgili Sorularımızı Yanıtladı


İstanbul Gelişim Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık Bölümü öğretime elemanı Dr. Öğr. Üyesi Parvin HEİDAR ile İç Mimarlık Eğitimi ve Proje Dersleri ile İlgili Sorularımızı Yanıtladı


Sayın Hocam, öncelikle sizin eğitim sürecinizden başlayacak olursak, akademisyen olmaya ne zaman ve nasıl karar verdiniz?

Merhaba, kendi ülkemde, akademisyenliğe ilgimden dolayı 2000 yılında, yüksek lisansımı Tahran Üniversitesi’nde bitirdikten sonra hemen öğretim görevlisi olarak çalışmaya başladım. Eylül 2004’te, öğretim üyesi olarak akademisyenlik kariyerimi sürdürmeye devam ettim. 2012-2018 arası doktora eğitimime Türkiye’de Yıldız Teknik Üniversitesi’nde devam ettim. Ardından, bu süreçte çalıştığım kurumdan izinli olduğum için tekrar geri döndüm. 2019 yılında tekrardan Türkiye’ye geri dönerek akademisyenlik görevimi, İstanbul Gelişim Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü’nde sürdürmekteyim.

Meslek hayatınıza Türkiye’de devam ettiğiniz bu süreçte, Türkiye’deki Mimarlık-İç Mimarlık eğitimi hakkındaki düşünceleriniz nelerdir ve daha önce görev yapmış olduğunuz ülkeden farklı yönleri nelerdir?

Buradaki üniversiteler arasında farklılıklar bulunduğu gibi bizim ülkemizdeki üniversitelerde de farklı yöntemler, derslerle (toplumdaki ihtiyaçlardan dolayı) eğitim verilebilmektedir. Ancak mimarlık eğitiminin özü, amacı ve hedefleri aynıdır ama bazen içerikler ve uygulama şekilleri farklı olabilir. Bunlar zamanlarda da değişebilir. Mimarlık ve iç mimarlık bölümleri tasarıma dayalı olan bölümler olarak genelde esnek ve revize edilmeye açık olan bölümlerdir. Çünkü günümüzün teknolojisi, genel yaşam kültürü, yapı teknolojileri ve hatta materyalleriyle iç içe olduğu için, zaman zaman ders içeriklerini ve eğitim modellerini gözden geçirmemiz gerekmektedir. Bu yüzden dersler ve içerikler ile ilgili bir yabancılık hissetmiyor, zorluk yaşamıyorum.

Bu dönem İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, İç Mimarlık bölümlerinde proje derslerine giriyorsunuz. Proje dersleri yüz yüze eğitime geçtiğimiz bu dönemde nasıl ilerliyor?

Yüz yüze eğitime geçmenin proje dersleri açısından çok daha verimli olduğunu söyleyebilirim. Aslında online olarak, proje derslerini yönetmek ve yürütmek hem bizler için çok zor ve hem de öğrenciler için verimlilik açısından sıkıntılı bir süreçti. Covid 19 kısıtlamalarının olduğu süreçte öğrencilerimizi tam zamanlı ve bir arada göremedik. Normalde biz proje derslerinde 7-8 saat öğrenciyle atölye ortamında bir arada olup kritikler vererek projeyi yürütüyoruz ve öğrenci de bu esnada pek çok şey öğrenmiş oluyor. Ama bu dönem öğrencileri saat dilimlerine ayırdığımız için, sadece öğrencinin yaptığı çalışmalara yüz yüze kritik verme fırsatımız oluyor. Bunun da yine online sisteme göre daha iyi bir süreç olduğunu ifade edebilirim.

Proje derslerinin İç Mimarlık eğitimindeki yeri sizce nedir?

Proje derslerinin İç Mimarlık eğitiminde, mimarlık bölümlerinde olduğu gibi, eğitimin kalbi olduğunu söyleyebilirim. Bir öğrenci proje derslerini iyi ve verimli geçiriyor, önem veriyorsa, o öğrencinin geleceği mesleki anlamda kesinlikle parlaktır. Çünkü mimarlık programlarında genelde bütün dersler, proje dersine hizmet vermek için ve öğrenciye bir projeyi tasarlamak, yönetmek ve sonuçlandırma becerisi kazandırmak için verilmektedir. Öğrenciden de mesleki hayatta beklentimiz bu beceriye sahip olmasıdır.

Öğrencilerimize proje dersleri ile ilgili bir tavsiyede bulunacak olsanız bu ne olurdu?

Önceki sorularda da ifade ettiğim gibi, proje dersleri çok önemli derslerdir. Bu yüzden öğrencilere, eğer başarılı bir iç mimar olmak istiyorlarsa proje derslerini yöneten hocalarıyla sürekli iletişimde olmalarını, sık sık görüşmelerini ve kritik almalarını tavsiye ederim. Böylece proje tasarım sürecini kolay ve zevkli bir şekilde geçireceklerdir. Bu konuda hiç çekinmesinler, hiç kimse dört dörtlük bir tasarımcı değildir. Zevkler ve düşünceler farklı olabilir, ama fikir alışveriş yaptıkları proje hocalarına danışarak ve başarılı olabilirler. Hepsine buradan başarılar dilerim.

Katkılarınız ve değerli görüşleriniz için çok teşekkür ederiz hocam.

Rica ederim, ben de size ilginiz ve sorularınız için çok teşekkür ederim.